Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 3 September 2012

PANDANGAN DAN PENCERHAN DARI FACE BOOK









Dari Face Book Hasbie Muda:

Perubahan bendera adalah suatu yang biasa berlaku di sini dan seluruh dunia. Jika ada alasan yang kukuh dan signifikan, perubahan adalah wajar diizinkan. Asalkan bukan perubahan mengikut hawa nafsu dan kepuasan sementara.









6 ulasan:

Prince of Noob berkata...

lepas negara merdeka dah takde kot mana2 negeri kat malaysia ni yg bertukar bendera...

Tanpa Nama berkata...

Sempena 16 september ni Janji Demokrasi elok adakan sambutan hari malaysia. Anak malaysia semua bangsa dari sabah hingga perlis dijemput hadir. Kita hadir ramai2 menuntut hak-hak demokrasi rakyat yg ditindas.

underBear berkata...

Prince of Noob detected

amir berkata...

bendera sabah penah bertukar..tak caya cuba ar tanya lebai google

Tanpa Nama berkata...

jangankan bendera, nama negara pun boleh ditukar, jika ada alasan untuknya, walaupun pertukaran itu bukan kerana negara tersebut baru merdeka dari pemerintahan penjajah.
cth negara2 yg dah membuat pertukaran nama sedemikian:
ceylon > sri lanka
burma > myanmar
brunei > brunei darussalam
holland > netherlands

begitu juga dgn nama2 bandar2, cth:
peking > beijing
bombay > mumbai
teluk anson > teluk intan

hatta big ben yg sudah teramatsangat terkenal itu pun boleh diubah namanya...

aku bukanlah menyokong secara langsung untuk sebarang pertukaran bendera ke apa, tapi jika alasan yg boleh dikemukakan adalah sesuai dan jitu, mungkin ianya boleh dibuka kepada undian seluruh warga, yakni referendum, dan bukan pula ditentang terus serta diambil tindakan undang2 dsbnya...

kena ingat: 'merdeka' itu pengertiannya bukan sekadar berpaksi pada bendera sesuatu negara. 'patriotisma' bukan sekadar memasang menaik mengibar bendera, sekadar memakai baju atau songkok atau cape bercorak bendera. jauh lebih dari itu. kalau setakat berkisar pada bendera, itu pemikiran maha sempit - maka jadilah keadaan2 seperti manusia2 sempit sedemikian berlumba2 buat bendera terbesar guna pulutkukus dsbnya! ini cerita benar, aku ada tengok gambarnya! itu bukan patriotik bangga mempertahan negara dgn darah peluh dan airmata, itu ikut iblis yg anda kenali perbuatannya suka membazir!

-average joe-
klakka-la.blogspot: SELAMAT MENYAMBUT ULANGTAHUN MERDEKA 55

Tanpa Nama berkata...

Jesselton diTUKAR kepada Kota kinabalu
Bendera dan jata yang telah ditukar pada tahun 70an SARAWAK dan SABAH.