Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 15 Oktober 2008

PENGHIJRAHAN MELAYU DALAM ZON BUDAYA SENDIRI – U.malayau

KUALA LUMPUR 14 Okt. - Orang Melayu di negara ini sama sekali tidak boleh dianggap sebagai pendatang dari kepulauan Nusantara kerana penghijrahan mereka berlaku dalam zon budaya sendiri.

Pengkaji tamadun Melayu, Mohd. Arof Ishak berkata, orang-orang Melayu dari kepulauan Nusantara juga adalah sebangsa, cuma pada masa ini, mereka dipisahkan oleh sempadan politik.

Menurutnya, ia berbeza dengan penghijrahan orang Cina dan India kerana ia merentasi zon budaya yang berbeza.


kah kah kah….macam mana dengan madey dari kerala?... cam na dia jadi melayu?.... cam na dengan husssein off dari turkey …. cam na dia jadi melayu?… cam mana dengan hamid jilbab dari yaman… cam mana dia jadi melayu….. munkee munkee ni dari zone mana?.... dari benua mana?.... kah kah kah….

pasal dia orang ni islam…. kah kah kah…. di negeri cina ada lebih banyak orang islam dari di malaysia… di india ada lebih banyak islam dari di malaysia … semua pakai kain pulicat…. kah kah kah…. kain pelikat tu asalnya dari pulicatla… kah kah kah

kah kah kah… tapi kalau gi pulau jawa … orang jawa tak mengaku mereka melayu… mereka jawalaaa…. kah kah kah… tak pernaha mereka kata mereka melayu…. kah kah kah…. bila pulak jawa jadi melayu…. zone apa ni… zone main bola ke…. kah kah kah

kah…jangan lupa di indonesia ada lebih 17% bukan islam… 17% bukan dari 27 juta tapi dari 237 juta …. kah kah kah… lebih dua kali ganda rakyat malaysia… indonesia bahasa yang paling banyak pengucapan ialah bahasa jawa laaaa…kah kah kah… apalah … orang indonesia tak pernah ada rasa rendah diri bila nak ramai rakyat masukaan malaysia sekali …. kah kah kah.... mana ada ganyang malaysia adalah….kah kah kah

pengkaji tamadun melayu ni pun kang kong…. dari sintok juga ke…. kah kah kah



8 ulasan:

cucupakkasim berkata...

oppps..bab ni no komen,pasal PEMENANG(persatuan melayu pulau pinang)nama melayu tapi AJK??

memang kena gelak,kah..kah..kah..
(syed imran@kuda ranggi..jgn marah noe?!)

Tanpa Nama berkata...

Ngan professor kangkong, camna la nak naikkan martabat malaysia. Kalau tak tukar kerajaan dalam masa terdekat, Malaysia pon akan jadi Zimbabwe. God helps.

Pengendali Jentolak Sawah berkata...

Blog abang Hisham ni merupakan suara pengimbang kepada 'spin' dan penghelahan yang diturunkan dari golongan berkepentingan.

Trimo kaseh!

Jon berkata...

Aku dah pening pala dgn isu perkauman ni...dah berpuluh2 tahun UMNO bising, MCA bising, Munkee bising, orang2 ni tak bosan ke?

Tanpa Nama berkata...

APA NAK heran.
Semalam Pak Lah kata perlu wajibkan semula Matapelajaran Sejarah di sekolah kembali.
Bila interview Hishamduin Hussein, sebaik habis program tu, terus dia kata ide Pak Lah tak boleh pakai sebab akan menjejaskan subjek2 lain. kena tolak mentah2 dalam majlis yang sama pulak tu.
Inilah tandanya tak der sapa pedulikan Pak Lah dah.
Paling menarik yang hadir merasmikan bangunan persatuan sejarah pun kebanyakan dan menjadi bahan sejarah.
Semua dalam UMNO tengah tunggu Pak Lah nak angkut barang naik lori balik ke Kepala batas. Seperti melepaskan anjing tersepit.
Inilah budaya United Malays National Organisation. Bagus jugak Pak Lah sedar sapa dia sebeanrnya dikeliling dia yang konon2 perjuangkan orang Melayu..

Tanpa Nama berkata...

Aku tau keturunan aku orang Melayu yang dari pelbagai keturunan di kepualaun Melayu yang beragama ISlam.
Rahim Kajai kata itulah sebanrnya orang Melayu.
Kalau keturunan nabi kalau kturunan Tok Aab Hadramaut dan dari segala ceruk rantau benau kecil India dan apa lagi dari kturunan yang makan dengan pakai penyepit bukan dikira Melayu.
Tu yang aku heran macam mana boleh sampai jadi Presiden United Malays National Organisation????
Dan keturunan mamak tongkang pakai sari dan berbahasa Tamil di rumah pun boleh jadi ahli MT UMNO.
Betul lah puak UMNO ni yang menghancurkan orang Melayu sendiri.

Farouk berkata...

Kenapa dulu tiada pun yang membangkitkan isu asal usul ni? Kenapa mesti sekarang? Sebelum ini tiada masalah pun. Negara kita aman je. Tetapi sejak kebelakangan ini, ia cuba dibangkitkan oleh banyak pihak supaya negara jadi kelam kabut. Negara majmuk seperti Malaysia memang mudah untuk jadi kacau bilau. Cucuk jarum perkauman sikit maka habis hancurlah Malaysia.. Rakyat perlu kuat. Pemimpin juga perlu kuat untuk menangani masalah perkauman dalam negara... Ini perkara serius...

deedslampor berkata...

psal tuh ade istilah Bumiputra Sabah n Bumiputra Sarawak, n d semenanjung; Melayu...

kat Sabah n Sarawak mne ade org Melayu...orang Bajau ada, Kadazan ada, Iban ada, Melanau ada dll...
sebab suku2 kaum dri Borneo msih mengaku mengikut kaum datuk nenek dorg...yg bodoh tuh cmne ade UMNO kt sabah lak? kt Sarawak xde pn, hmmmhhh...

kat semenanjung, yg Siam, yg Bugis, Jawa dh x ngaku dh tp ngaku MElayu jek...ade pn ngaku Jawa sbb ble mkan pedas2...sbb dh xde majority dh...

KAt Indon, penbetulan sket ek, Melayu mmg ada...tp just Melayu Riau je, sejibik pkai bju melayu johor kain songket n besongkok...n melayu Riau nih x ramai, sket je...nak tau, Kepulauan Sulawesi nih pulau org Bugis...so klu yg sedar bugis tuh, ngaku je lah sebagaimana nama jalan2 d Shah Alam yg ade Daeng Chelak sume tuh...

mungkin kite sume dr 1 rumpun tp bkan 1 kaum...